2009-12-23

Saknad över jul

Rummet är renare än någonsin!


Det är den 23 december, dagen före dopparedagen. När man va liten var detta en väntas dag, längsta dagen på året, man gick och klämde på alla paket, man försökte få tiden att gå snabbare genom att titta på filmer och spela spel, men hur mycket man försökte så blev det aldrig sängdags, även om man gick och la sig kl. halv 8. Det var som att gud medvetet hade gjort den 23 december längre än alla andra dagar för att man skulle bli mer förväntasfull och mer frustrarad över att julafton och tomten väntade dagen efter, men jaa det va förr det. Idag har jag spenderat dagen med städning och inget annat än det och nä tiden har inte gått mer långsamt än någon annan dag. Förutom granen, julmusiken och doften av kanel kunde denna dag vara precis som vilken dag som helst. 

I morgon är det julafton som sagt, Johan, Veronica och Mille kommer hit vid halv 11 då blir det glögg och pepparkaka. Vid halv 1 går vi till min moster och äter julbord med hela släkten (på mammas sida) Vi kollar även kalle och delar ut julklappar. På kvällen åker jag och mamma upp till "laxabacke" där vi äter tomtegröt och myser med familjen Mortensen/Olausson.. Ja och sen är dagen så gott som gjord... Kan inte låta bli att tänka och sakna pappa mer än någonsin just denna dag, det är en högtid som skall firas med nära och kära, med familjen och släkten, men varje julafton efter att han dog har varit så annorlunda, det är alltid någon som saknas, dagen är inte alls lika mysig och rolig som den va när han levde. Självklart har man lärt sig acceptera att läget är som det är och att pappa aldrig kommer vara där när jag vaknar på julaftonsmorgonen, och jag vet att det finns människor som inte har någon familj över huvud taget att fira jul med så jag kan inget annat säga än att jag är lyckligt lottad som kan fira jul på det sättet jag gör.. 

Musik: Bon Iver - Brackett, WI
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar